Pilota dolça de Picassent
La pilota dolça és el plat per excel·lència de la gastronomia dolça de Picassent. És una de les postres típiques de la població i es prepara en les vespres de la festa a la patrona, la Mare de Déu de Vallivana en el mes de setembre.
Els ingredients són: ametlla, pa ratllat, sucre, ous, sagí de porc, llimona i canyella en pols, també en algunes cases s’afegeix un poc de julivert.
PROCÉS D’ELABORACIÓ
Es posen tots els ingredients en un bol i es barregen fins a obtenir una massa homogènia. I després, o bé es deixa reposar unes 6 hores i posteriorment es fan boles de pasta que s’allarguen i s’emboliquen en paper blanc de seda; o directament i sense repòs s’emboliquen els trossos de pasta en el paper blanc de seda i es posen uns minuts en el forn o en una cassola fins que es torren lleugerament.
Siga com siga és un plat que fa les delícies de tot aquell picassentí o picassentina que el tasta i també dels qui venen de fora a la festa i queden dolçament satisfets al paladar.
El edificio actual es de estilo neogótico y realizado en ladrillo, aunque se pueden encontrar elementos más antiguos, posiblemente del siglo xiv, en la parte posterior.
La fachada está dividida en tres cuerpos verticales por dos columnas y rematada frontón triangular de vértice muy agudo, con espadaña con campana acabada con una cruz. Destaca su atrio delantero con arcos apuntados. Sobre los arcos laterales se abren ventanales y sobre el central un óculo con doble reborde, todos ellos acristalados. La vivienda del ermitaño está adosada al cuerpo principal y tiene sobre la puerta un panel cerámico con imagen de la santa.
La cubierta del templo es a dos aguas, recubierta con teja árabe y entablado de ladrillo macizo de apoyo.
A la nave principal se accede por una puerta de madera en forma de arco apuntado que se abre en el atrio de la fachada principal. Se cubre con bóveda de crucería y el piso es de baldosas blancas y negras. Presenta la estructura típica de las iglesias de reconquista, esto es, planta rectangular dividida por arcos diafragmas. Tiene el coro a los pies y cuatro capillas laterales cubiertas por bóvedas de arista. Una de las capillas laterales está dedicada a San Blas. El presbiterio tiene bóveda de cascarón con nervios blancos. En él se conserva la imagen de Santa Ana con la Virgen Niña, del siglo xiv realizada en alabastro. San Blas y Santa Ana son los patrones de Albal.